Ve středu 14. září zastupitelé města Ostravy odhlasovali zrušení bezplatného užívání městské hromadné dopravy v období smogu tzv. akci Smog. Jak se na celou věc dívá Čisté nebe?

Komentář Petra Žižky: Proč lidé jezdí raději auty, než autobusy

Zastupitelé Ostravy zrušili vyhlášku, podle níž se v době smogových situací jezdilo v tramvajích, autobusech a trolejbusech zdarma. Stalo se to, co Ostravané očekávali, tedy, že toto sporné opatření nedožije do švestek.

Zajímavé ale je sledovat, jak tuto změnu radní zdůvodnili. Vyhlášku nepovažují za chybnou, jen v obecní kase není dostatek peněz na to, aby se dál jezdilo zadarmo. Připomeňme, že v době inverzí minulou zimu přišla Ostrava kvůli této vyhlášce o více než dvacet milionů korun.

Snaha přimět lidi, aby nechali auta doma a jeli veřejnou dopravou, je v podstatě správná, pokud odmyslím, že jeden starý autobus DPO čmoudí tak, jako kolona osobáků vybavených posledním typem katalyzátoru. Nicméně důvody, proč lidé volí raději auto, nemají s cenou jízdného co dělat. To je přece naprostá hloupost.

Zde je pár důvodů, proč lidé jezdí auty:

  • Autobusy, trolejbusy a tramvaje nejsou čisté. Zvláště ráno a v době zimních inverzí slouží jako rozmrazovny bezdomovců. Jestli něco radnice dokázala, tak přesvědčit pár řidičů aut, že opravdu, ale opravdu do práce autobusem jezdit nebudou.
  • Ten, kdo chce cestou z práce stihnout ještě koníčky, nákupy, schůzky, by pomocí MHD stíhal jen zlomek toho, co autem.
  • Síť MHD je především na okrajích města nevyhovující. Nejlepším důkazem pro toto tvrzení je, že za poslední čtvrt století nedoznala v podstatě žádné změny. To snad v žádném jiném oboru lidské činnosti nemá obdoby

Tento seznam by mohl být jistě velmi dlouhý, až nekonečný.

Jak už jsem uvedl, snaha přesvědčit lidi, aby jezdili veřejnou dopravou, je jistě správná, jak je vidět při pohledu na kolony aut, které se denně valí do města. Pokud to ale radní chtějí, měli by se zabývat skutečnými důvody, proč lidé stále častěji volí cestu autem.

Petr Žižka – pro Čisté nebe

 

Komentář Markéty Ubíkové

Akce Smog byla z mého pohledu opravdu neúčinná. V roce 2011 město utratilo za dopravu zdarma přes 20 mil. Kč, a jaký byl výsledek? Podle výzkumu, který provedlo město v průběhu akce Smog „do Ostravy přijelo v pracovních dnech v době smogu asi o 3900 aut méně, což je o 2,7 procenta méně oproti běžnému dni. V sobotu to bylo o 2800 aut méně, což je méně o 3,4 procenta.“

Změny v chování lidí byly naprosto nepatrné a na kvalitě ovzduší se akce Smog neprojevila vůbec. Otázkou opravdu zůstává, jak lidi motivovat ke změně chování, co se týče využívání veřejné dopravy. Souhlasím s Petrem Žižkou, že motivací není nižší cena za jízdenku.

Cestování veřejnou dopravou není opravdu často žádný med. Malá četnost spojů, přestupování, nedochvilnost, zima, horko, nelibé pachy atd. Na druhou stranu také doprava autem po městě bývá často nervy drásajícím zážitkem: zácpy, nehody, neukáznění chodci, cyklisté atd. Lidé přesto upřednostňují dopravu autem. Město, kraj, stát a EU každoročně vydává miliardy z veřejných financí na údržbu infrastruktury pro individuální automobilovou dopravu. Investice do infrastruktury veřejné dopravy, cyklodopravy a pěší dopravy dosahuje sotva zlomku financí vydávaných na infrastrukturu pro automobily. Nabízí se otázka, proč tomu tak je? Proč veřejný sektor více nepodporuje „čisté“ způsoby dopravy, které mají prokazatelný dopad na kvalitu ovzduší? Věřím tomu, že kdyby lidem byla poskytnuta kvalitní infrastruktura veřejné, cyklo a pěší dopravy, rádi jí budou užívat.

Po vzoru kolegy Petra Žižky uvádím pár důvodů, proč využívat veřejnou dopravu:

  • Veřejné dopravní prostředky jsou více méně čisté, hlavně se o čistotu nemusíte starat vy osobně. V ceně jízdenky máte každodenní čistění vozů. Nemusíte ráno vstávat dřív, odmrazovat auto, doplňovat benzín, řešit technický stav auta…
  • Ráno se nemusíte, při cestě za svými povinnostmi, nervovat za volantem. V dopravním prostředku posloucháte hudbu, čtete si noviny, bavíte se se známými, telefonujete, pracujete, učíte se na zkoušku…
  • Začnete jinak vnímat město. Po cestě na tramvaj/autobus/vlak si všimnete, kde je co nového, pozdravíte sousedku, kterou byste normálně nepotkali, zjistíte, s kým vlastně město obýváte. V autě jste jako v bublině, kde se okolní svět pohybuje rychlostí 50 km/hodinu a vy nemáte šanci si s nikým promluvit, zastavit se…
  • Po cestě na hromadnou dopravu protáhnete své tělo a nemusíte se jít odpoledne mořit do posilovny.
  • Po práci si můžete dát s kolegy pivo a nemusíte řešit, co uděláte se svým autem…

Tento seznam by mohl být jistě velmi dlouhý, až nekonečný :-)

Markéta Ubíková, Čisté nebe

Ilustrační foto: DENÍK/Pavel Sonnek

 

Média o akci Smog (chronologicky)

3. 12. 2010

http://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/za-smogu-budeme-cestovat-na-ucet-mesta20101203.html

16. 12. 2010

http://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/za-smogu-mame-mestskou-dopravu-zadarmo20101216.html

31. 1. 2011

http://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/vyplati-se-akce-smog-mesto-pocita-cestujici.html

4. 2. 2011

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/regiony/114473-smog-stal-ostravu-na-jizdnem-patnact-milionu/

31. 8. 2011

http://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/akce-smog-zrejme-skonci20110831.html

15. 9. 2011

http://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/mhd-zastupitelstvo20110915.html

Vyhledávání

Máte zájem o náš zpravodaj?

 

Podpořte nás

Philips

Go to top