Růžové kolo - stav červenecOstrava, 21. srpna - Pamatujete si na růžové kolo? Před časem jsme na našich stránkách o tomto soukromém projektu na podporu cyklo-dopravy v Ostravě přinesli krátký článek (o projektu rovněž referoval i Moravskoslezský Deník). Zajímá Vás, jak to s růžovým kolem dopadlo a jestli ještě jezdí po ostravských ulicích?

Projekt růžového kola inicioval Jožka Laža (cyklistický nadšenec a dopravní odborník) - na svou každodenní cestu do práce jej využíval od počátku dubna tohoto roku. Růžové kolo se tak stalo malým zamyšlením nad tím, proč kolo není v ČR využíváno jako dopravní prostředek na běžné denní pojížďky. Projekt měl ukázat, že na kole nemusíme jezdit jenom o víkendu do Beskyd, ale využívat jej pohodlně na své denní dojíždění do práce nebo školy s tím, že zamčené kolo je možné nechat na ulici i přes noc. Jaké byly zkušenosti z téměř čtyřměsíčního ježdění?

Na momentální stav růžového kola jsme se zeptali iniciátora projektu, Jožky Laži:

"Růžové kolo začalo jezdit 2. dubna a s menšími přestávkami (výměna prasklého pedálu, výměna pláště, atd.) jsem jej využíval do pátku 27. července. Během této doby parkovalo nejvíce u bezpečnostního stojanu na ul. Výstavní před dopravním inspektorátem. Po celou dobu provozu růžového kola nedošlo k žádnému náznaku nedovolené manipulace s kolem nebo zámky. Neobjevily se ani žádné prvky vandalství jako poškrábaný či pokreslený lak nebo prořezané pláště. Bohužel však z 26. na 27. července pohár trpělivosti kolemjdoucích přetekl a z kola byly nejen odcizeny nové pedály, ale zřejmě za účelem roztržení zámků bylo do kola v bezpečnostním stojanu kopáno, až došlo k totálnímu zničení zadního ráfku, jeho výpletu a zadního blatníku (viz. foto). Vymontované a někde zahozené ventilky byly již jen drobností.

Po racionálním zhodnocení průběhu projektu „Růžové kolo v Ostravě“ je ale nutné zkonstatovat, že i přes aktuální stav jízdního kola byl doposud projekt úspěšný. Téměř čtyřměsíční provoz bez neoprávněného zásahu na jízdním kole předčil nejen očekávání ostatních, ale i mě jako organizátora projektu. Projekt RKO také podnítil Městskou policii Ostrava ke slibu změny pravidel registrace jízdních kol i pro mimoostravské obyvatele. Během jízd jsem se prakticky nesetkal s nějakým negativním jevem ze strany řidičů motorových vozidel při společné jízdě ve vozovce. Naopak negativně se projevuje nespojitost cyklistické infrastruktury a s ní spojené přejezdy z vozovky na cyklistickou stezku a naopak, pokud chce člověk dodržet pravidla silničního provozu.

Dále, i přestože jsem neměl „kontrolní vzorek“, si dovolím tvrdit, že masivní zámek a k tomu další jeden až dva další zámky tvoří dostatečnou ochranu kola před jeho úplným zcizením odkudkoliv z veřejně přístupného místa. Ohledně budoucnosti projektu RKO se jeví jako nejpravděpodobnější výměna (a obarvení) zadního kola a pokračování v dosavadním způsobu využívání bicyklu. Nově však bude kolo parkovat na křižovatkách, které jsou pod dohledem městského kamerového systému. Záměr pořídit a dále jezdit na skládacím kole (a vozit ho s sebou v autobuse nebo autě) či naopak přestat jezdit po Ostravě na kole úplně, zřejmě narazí na získanou návykovost jezdit na kole, které je vždy k dispozici, lze ho poměrně bez starostí kdekoliv ve městě odložit a není nutné řešit způsob jeho přepravy z jednoho města do druhého."

A co Vy, koketujete s myšlenkou zkusit na svou každodenní cestu do práce vyrazit na kole?

Růžové kolo - duben

Růžové kolo - červenec

Vyhledávání

Máte zájem o náš zpravodaj?

 

Podpořte nás

Čoudí ti komín?

Webová a mobilní aplikace Čistý komín

Mobilní aplikace

SmogAlarm

CITI-SENSE Ostrava

Jsme členy

Zelený kruh logo

Go to top